Binnenkort een levenslange accu voor E-bikes?

Binnenkort een levenslange accu voor E-bikes?

Veel gebruikers van een elektrische fiets zijn verknocht aan hun vervoermiddel, maar een grote zorg is de levensduur van de accu. Die valt in de praktijk vaak tegen, waardoor fietsers na een paar jaar hun accu moeten vervangen en geconfronteerd worden met flinke kosten. Binnenkort kan er aan die zorg een einde komen.

De productie van de cellen waarmee accu’s worden gemaakt is voor 80 procent in handen van Panasonic, Sony, Samsung en LG. De cellen die zij maken lijken op gewone penlight batterijen die in ieder huishouden worden gebruikt. Wanneer een flink aantal van die cilindrische cellen worden geschakeld en voorzien worden van een batterij management systeem (BMS) krijg je een e-bike accu. Diezelfde cellen werden heel veel gebruikt in laptops, tablets, etc. Daar worden nu echter plat gevormde cellen voor gebruikt. De vier celfabrikanten zagen dus hun verkoopcijfers van de cilindrische cellen dalen, wat voor een klein deel werd opgevangen door de verkoop van cellen voor accu’s van e-bikes en andere lichte elektrische voertuigen. Maar die verkoop was te klein om er serieus in te investeren.

Dat veranderde toen autofabrikant Tesla een enorme order voor cilindrische cellen plaatste voor hun nieuwe Model 3. Tesla had hiervoor kleinere en lichtere accu’s nodig met een grotere actieradius. Daarvoor moest een nieuwe cel ontwikkeld worden. Deze nieuwe cel is er nu: de 21700. Deze cel levert meer energie voor meer kilometers voordat hij leeg is. Kunt u nu 100 kilometer op een volle accu fietsen, straks wordt dat op zijn minst 400 kilometer. Het grootste voordeel is een veel langere levensduur van de accu voor uw elektrische fiets, mogelijk zelfs net zo lang als de levensduur van uw fiets. De verwachting is dat deze accu de nieuwe standaard wordt voor elektrische fietsen en dat hij al in 2018 op de markt komt.